Αναβίωση-έκπληξη: Το Yugo επιστρέφει στους δρόμους

Ποιος θα το περίμενε; Ένα από τα πιο θρυλικά (και αμφιλεγόμενα) αυτοκίνητα της Ανατολικής Ευρώπης κάνει comeback!

Το Yugo, που για πολλούς είναι συνώνυμο της κομμουνιστικής αυτοκινητοβιομηχανίας και των φθηνών, όχι πάντα αξιόπιστων, αυτοκινήτων, επιστρέφει στον χάρτη — και μάλιστα με μεγάλες φιλοδοξίες.

Στο τιμόνι της αναβίωσης βρίσκεται ο καθηγητής Aleksandar Bjelić, που εξασφάλισε τα δικαιώματα χρήσης του ονόματος και ίδρυσε την Yugo Automobile, δίνοντας στο ιστορικό όνομα μια δεύτερη ευκαιρία. Μαζί του βρίσκεται ο ταλαντούχος σχεδιαστής Darko Marčeta, ο οποίος παρουσίασε ήδη σε κλίμακα 1:5 το πρώτο σχέδιο του νέου μοντέλου στο Car Design Event στο Μόναχο.

Το νέο Yugo κρατάει κάτι από την ψυχή του παλιού: κουτιωτές αναλογίες, χαρακτηριστική «κοφτή» πίσω πόρτα και φυσικά το εμβληματικό λογότυπο με το γράμμα Y. Όμως εδώ σταματούν οι ομοιότητες. Το νέο μοντέλο φοράει λεπτά LED φώτα, μοντέρνες ζάντες, χειρολαβές που κρύβονται στο αμάξωμα και λεπτομέρειες που το φέρνουν οπτικά στον 21ο αιώνα — ενώ η πίσω του όψη θυμίζει έντονα το Hyundai Ioniq 5.

Η στρατηγική της εταιρείας είναι ξεκάθαρη: να προσφέρει ένα προσιτό supermini (κατηγορίας B), αρχικά μόνο με δίπορo αμάξωμα, ενώ στο τραπέζι βρίσκονται κι άλλες πιθανές εκδόσεις στο μέλλον. Θα προσφέρεται με κινητήρες βενζίνης και επιλογή αυτόματου ή χειροκίνητου κιβωτίου, με στόχο να κρατήσει χαμηλά το κόστος — ακολουθώντας έτσι το πνεύμα του αρχικού Yugo, που ήταν ένα από τα φθηνότερα αυτοκίνητα της εποχής του. Παράλληλα, η εταιρεία δηλώνει ότι μελετάει και ηλεκτροκίνητες εκδόσεις, χωρίς όμως να αποκαλύπτει ακόμη λεπτομέρειες.

Το σημαντικό εδώ είναι ότι το νέο Yugo δεν θέλει να είναι απλώς μια ρετρό αναβίωση. Ούτε ένα ακόμα φθηνό «παιχνίδι» για να θυμούνται οι παλιοί και να μαθαίνουν οι νέοι. Όπως λένε οι άνθρωποι της Yugo Automobile, το αυτοκίνητο αυτό θα πληροί όλα τα σύγχρονα στάνταρ ασφαλείας και θα είναι πραγματικά ευχάριστο στην οδήγηση — ξεφεύγοντας από τη φήμη του προκατόχου του, που είχε μπει μέχρι και στις λίστες με τα «χειρότερα αυτοκίνητα» της κομμουνιστικής εποχής.

Ακόμα δεν ξέρουμε σε ποια πλατφόρμα θα βασιστεί το νέο Yugo, όμως η εταιρεία αφήνει να εννοηθεί ότι έχει ήδη βρει συνεργάτη με έτοιμη τεχνολογική βάση. Αυτό σημαίνει ότι δεν μιλάμε για ένα αυτοκίνητο-πειραματισμό, αλλά για ένα project που έχει σχέδιο, χρηματοδότηση και στρατηγική.

Η πρώτη αποκάλυψη του μοντέλου παραγωγής έχει προγραμματιστεί για τις 15 Σεπτεμβρίου 2025, ενώ το πρωτότυπο θα κάνει επίσημη εμφάνιση στην Έκθεση του Βελιγραδίου το 2027. Το μόνο σίγουρο είναι ότι, είτε πετύχει είτε όχι, το νέο Yugo θα προκαλέσει μεγάλο ενδιαφέρον. Γιατί, αλήθεια, πόσες φορές βλέπουμε σήμερα ένα brand από τη δεκαετία του ’80 να επιστρέφει τόσο τολμηρά;

Ο Norris λέει όχι στο ποτό, μα τον κυνηγούν φαντάσματα | SpeedΖone Podcast EP74