Mazda MX-5: μια ριζική νέα εποχή για το θρυλικό roadster

Η Mazda ετοιμάζει την πιο τολμηρή στροφή στην ιστορία του MX-5, με την επόμενη γενιά να έρχεται αμιγώς ηλεκτρική

Το Mazda MX-5, ίσως το πιο εμβληματικό roadster των τελευταίων δεκαετιών, πλησιάζει σε ένα τεράστιο άλμα – αυτή τη φορά προς την ηλεκτροκίνηση. Αν και το σημερινό μοντέλο συνεχίζει να διατίθεται με ατμοσφαιρικό τετρακύλινδρο κινητήρα εδώ και πάνω από 10 χρόνια, φαίνεται πως ο διάδοχός του θα γράψει ένα τελείως διαφορετικό κεφάλαιο.

Σχέδια που κατατέθηκαν πρόσφατα στις Ηνωμένες Πολιτείες αποκαλύπτουν ένα MX-5 με ηλεκτρική καρδιά. Ενδιαφέρον προκαλεί το γεγονός ότι η Mazda έχει τοποθετήσει τις μπαταρίες στο τούνελ μετάδοσης – μια σχεδιαστική επιλογή που έρχεται σε αντίθεση με τις πλατφόρμες τύπου «skateboard» που χρησιμοποιούν οι περισσότερες ηλεκτρικές κατασκευές.

Η λογική πίσω από αυτή την επιλογή είναι η διατήρηση του χαμηλού κέντρου βάρους και της οδηγικής θέσης που έχει κάνει το MX-5 ξεχωριστό. Εκτός από το τούνελ, συσσωρευτές τοποθετούνται επίσης μπροστά από τη θέση του συνοδηγού αλλά και πίσω από τα καθίσματα – παρόμοια με αυτό που αναμένεται να δούμε και στην επερχόμενη ηλεκτρική έκδοση της Porsche Cayman.

Η Mazda εξηγεί πως «επειδή η μπαταρία τοποθετείται στο τούνελ, το κέντρο βάρους μπορεί να μετατοπιστεί κοντά στο κέντρο του αυτοκινήτου, μειώνοντας την αδράνεια περιστροφής γύρω από τον κάθετο άξονα», κάτι που μεταφράζεται σε πιο άμεση απόκριση στο τιμόνι – θεμελιώδες στοιχείο του χαρακτήρα Jinba-Ittai (οδηγός και όχημα ως ένα).

Δεν έχει ανακοινωθεί ακόμη η χημεία των μπαταριών, αν και η Mazda εξετάζει τόσο τις κλασικές λιθίου όσο και τις μελλοντικές στερεάς κατάστασης. Το πιθανότερο σενάριο θέλει μια περιορισμένης χωρητικότητας μπαταρία, αρκετή για να εξασφαλίζει ευχάριστη οδήγηση χωρίς να επιβαρύνει σημαντικά το βάρος – σίγουρα μεγαλύτερη από τη 35,5kWh του MX-30, αλλά όχι και τεράστια.

Όπως πάντα, η επιτάχυνση δεν αποτελεί προτεραιότητα για το MX-5. Το τρέχον μοντέλο φτάνει τα 100 km/h σε περίπου 6,5 δευτερόλεπτα με κινητήρα 2.0 λίτρων και 181 ίππους. Το ηλεκτρικό MX-5 φαίνεται να ακολουθεί την ίδια ήπια προσέγγιση, με έναν μόνο ηλεκτροκινητήρα, τοποθετημένο πίσω από τα καθίσματα και συνδεδεμένο αποκλειστικά με τους πίσω τροχούς.

Η θέση του μοτέρ μπορεί να προσαρμοστεί αριστερά ή δεξιά για διαφορετικές αγορές (δεξιοτίμονα και αριστεροτίμονα οχήματα), υποδεικνύοντας ότι το αυτοκίνητο στοχεύει τόσο στην Ευρώπη όσο και στις ΗΠΑ.

Η Mazda δεν αναφέρει ακόμα ισχύ ή ροπή, αλλά διαθέτει αρκετές επιλογές: ο νέος 6e ηλεκτρικός σεντάν θα έχει μοτέρ με 241 ή 254 ίππους και 320Nm, ενώ το μικρότερο MX-30 αποδίδει 143 ίππους και 271Nm. Είναι λογικό να υποθέσουμε πως το MX-5 EV θα βρίσκεται κάπου ανάμεσα, ισορροπώντας ανάμεσα σε απόδοση και βάρος.

Το πατέντο περιγράφει την ύπαρξη οροφής, η οποία μπορεί να είναι σταθερή, αφαιρούμενη ή αναδιπλούμενη – υποδεικνύοντας πως η ηλεκτρική έκδοση θα διατηρήσει τη γνωστή roadster μορφή, ενδεχομένως με καινούργια έκδοση τύπου κουπέ, κάτι που η Mazda είχε εξετάσει και στο παρελθόν.

Με τη μετάθεση του κινητήρα προς τα πίσω, δημιουργείται χώρος για αποθηκευτικούς χώρους τόσο μπροστά όσο και πίσω – κάτι που πιθανόν να χαρίσει στο νέο μοντέλο περισσότερα λίτρα φόρτωσης από τα μόλις 130 που διαθέτει το σημερινό MX-5.

Όσον αφορά την αισθητική, οι πατέντες αφορούν κυρίως την αρχιτεκτονική και όχι το εξωτερικό design. Παρ’ όλα αυτά, η σχεδίαση του πρωτοτύπου Iconic SP ίσως δίνει μια πρόγευση για τη μορφή της ηλεκτρικής γενιάς – ακόμα και αν προοριζόταν αρχικά για μια πιθανή επιστροφή του RX-7 με περιστροφικό κινητήρα.

Οι ανταγωνιστές του ηλεκτρικού MX-5 είναι περιορισμένοι. Το MG Cyberster βρίσκεται ήδη στην αγορά, ενώ η Porsche ετοιμάζει τον ηλεκτρικό Boxster. Όμως η Mazda στοχεύει χαμηλότερα – τόσο σε τιμή όσο και σε φιλοσοφία – με ένα ελαφρύ, οικονομικό και ευχάριστο roadster.

Τέλος, αξίζει να σημειωθεί πως το πατέντο δεν αποκλείει τις θερμικές εκδόσεις. Αντιθέτως, η Mazda έχει παρουσιάσει στρατηγική «πολλαπλών λύσεων», διατηρώντας κινητήρες εσωτερικής καύσης και υβριδικές επιλογές στο μέλλον. Το επόμενο MX-5, με κωδικό NE, αναμένεται να φέρει τον ολοκαίνουριο Skyactiv-Z κινητήρα, σχεδιασμένο με στόχο την αποδοτικότητα και τη συμμόρφωση με τις προδιαγραφές Euro 7.

Ο επικεφαλής τεχνικός της Mazda, Ryuichi Umeshita, έχει δηλώσει ότι εξετάζεται και μία έκδοση κάτω από τον ένα τόνο – κάτι που υπόσχεται τη διατήρηση της ελαφρότητας και της απόλαυσης οδήγησης που έχει κάνει το MX-5 θρύλο.