Τι σχέση έχει ο Τραμπ με τη Formula 1; Περισσότερη απ’ όσο φαντάζεστε...

Η F1 δεν περίμενε πως ο Τραμπ θα έμπαινε ποτέ στο κάδρο – κι όμως…

Η Formula 1 έχει επιβιώσει από κρίσεις: την παγκόσμια οικονομική κατάρρευση του 2008, την πανδημία, ακόμη και την απαγόρευση καπνοβιομηχανιών. Αλλά τώρα, η επιστροφή του Ντόναλντ Τραμπ στην προεδρία των ΗΠΑ και η επιβολή δασμών διεθνώς, φέρνει μία απρόσμενη "στροφή" στις πίστες του πλανήτη.

Ο ειδικός της F1, Μαρκ Γκάλαχερ, προειδοποιεί ότι οι δασμοί μπορεί να πλήξουν καίρια τον κορυφαίο μηχανοκίνητο θεσμό — και όχι μόνο στα pits.

Η Αμερικανική αγορά κρατά τα κλειδιά

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες που εμπλέκονται στη F1 έχουν μεγάλο οικονομικό "δέσιμο" με τις ΗΠΑ:

  • Η Mercedes-Benz πούλησε 325.000 οχήματα στις ΗΠΑ το 2024.

  • Η Ferrari βλέπει το 25% των αυτοκινήτων της να καταλήγουν εκεί — με την Καλιφόρνια να είναι η βασική αγορά.

  • Η McLaren στέλνει σχεδόν το 50% των πωλήσεών της στη Βόρεια Αμερική — κυρίως στις ΗΠΑ.

Η εξαίρεση; Renault. Η γαλλική εταιρεία έχει εγκαταλείψει την αγορά των ΗΠΑ από το 1987 και δεν σκοπεύει να φέρει την Alpine πριν το 2027.

Κάτσε να δεις πως μου είπαν ότι ονομάζεται αυτός ο οδηγός. «Άκου να δεις γιε μου. Lewis σωστά; Συγνώμη, Lando! Πρέπει να κρατάς το τιμόνι πιο σταθερό…»

Haas και η μάχη της αμερικανικής βιομηχανίας

Η μοναδική αμερικανική ομάδα, η Haas F1, παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις. Η μητρική της, Haas Automation, ανακοίνωσε πτώση της ζήτησης και μείωση της παραγωγής στο εργοστάσιό της στην Καλιφόρνια, εξαιτίας των νέων δασμών.

Με απλά λόγια: φοβούνται πως οι δασμοί στα εργαλεία μηχανικής (machine tools) από Ιαπωνία, Ταϊβάν και Κορέα θα πλήξουν τους Αμερικανούς κατασκευαστές — χωρίς καμία "αντιστάθμιση" στις εισαγωγές πρώτων υλών.

Χορηγοί και εταιρικά deals σε κατάσταση αναμονής

Ο Γκάλαχερ τονίζει και μία λιγότερο ορατή πλευρά: η ψυχολογία των χορηγών και των συνεργατών. Σε μία F1 όπου ο οικονομικός κύκλος περιστρέφεται γύρω από deals με κολοσσούς, όπως η LVMH, ακόμη και ένα ρίγος αβεβαιότητας μπορεί να παγώσει διαπραγματεύσεις για το 2026.

«Δεν καταλαβαίνω τι μου λέει αλλά γυαλίζει ωραία αυτό το αυτοκινητάκι»

Η ψυχραιμία της Liberty Media... προς το παρόν

Η F1 ανήκει στη Liberty Media, η οποία είναι εισηγμένη στη Wall Street και έχει τρεις αγώνες στις ΗΠΑ. Είναι ξεκάθαρο πως παρακολουθεί τις εξελίξεις με "καρδιογράφο".

Ο Γκάλαχερ πάντως δεν μιλά για πανικό, αλλά για "έντονη ανησυχία":

«Έχουμε ξαναδεί δυσκολίες. Η αποχώρηση της Honda, της Toyota και της BMW το 2008 ήταν σεισμική. Αλλά τώρα η F1 είναι πιο εκτεθειμένη στην αμερικανική οικονομία από ποτέ.»

Τι μας περιμένει;

Αν συνεχιστεί το θολό τοπίο για το εμπόριο, μπορεί η F1 να δεχτεί ακόμη μία ισχυρή "στροφή" — αυτή τη φορά όχι από τα μονοθέσια, αλλά από τους κανόνες της παγκόσμιας αγοράς.

Και όπως κάθε οδηγός σε στεγνή πίστα με σλικ λάστιχα: πρέπει να κρατήσει το τιμόνι σταθερό.

Πέταξε ο Max, αψηφώντας τους νόμους της φυσικής | Speedzone Podcast EP71