Η φθορά των ελαστικών στα EV είναι σημαντικά ταχύτερη

Καθώς τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα πολλαπλασιάζονται στους δρόμους, οι ανάγκες συντήρησης και φθοράς τους γίνονται πιο εμφανείς — και τα ελαστικά βρίσκονται πλέον στο επίκεντρο.

 

Η φθορά των ελαστικών στα EV είναι σημαντικά ταχύτερη σε σύγκριση με τα συμβατικά αυτοκίνητα. Το αυξημένο βάρος των ηλεκτρικών οχημάτων, η άμεση ροπή και η συχνή χρήση σε αστικό περιβάλλον καταπονούν τα ελαστικά, επιταχύνοντας τη φθορά τους. Η Michelin εκτιμά ότι η διάρκεια ζωής τους μειώνεται κατά περίπου 20%.

Σε αυτό το περιβάλλον, εμφανίζονται νέες εταιρείες όπως η βρετανική Enso, η οποία μόλις λάνσαρε τα πρώτα της ελαστικά ειδικά για επιβατικά EVs, όπως τα Tesla Model 3 και Y και το Jaguar I-Pace. Αν και μικρή σε μέγεθος σε σχέση με κολοσσούς όπως η Continental και η Bridgestone, η Enso επενδύει στην τεχνολογία και την απευθείας πώληση, δίνοντας έμφαση στη μείωση της εκπομπής σωματιδίων μέσω ανθεκτικότερων ελαστικών.

Ο ιδρυτής της, Gunnlaugur Erlendsson, εξηγεί:
«Το βάρος και η ροπή των EV φθείρουν τα ελαστικά πιο γρήγορα. Με βελτιωμένα υλικά και συνεχές feedback από πραγματικές συνθήκες, καταφέρνουμε να επιμηκύνουμε τη διάρκεια ζωής τους.»

Παρόμοια στρατηγική ακολουθούν και άλλοι κατασκευαστές. Η Falken Tyres δηλώνει ότι πλέον το φορτίο που σηκώνει κάθε ελαστικό έχει αυξηθεί από το 50% στο 70-80% της δυναμικότητάς του, εντείνοντας την ανάγκη για ανθεκτικότητα.

Παράλληλα, εταιρείες όπως η Kwik Fit διαπιστώνουν ότι τα Tesla είναι από τα πιο απαιτητικά μοντέλα, ενώ και άλλες μάρκες όπως Citroën, Mercedes και BMW δείχνουν αυξημένη φθορά.

Περισσότεροι EV οδηγοί, περισσότερες επιλογές – αλλά και μεγαλύτερο κόστος

Παρόλο που αρχικά τα EV-ελαστικά ήταν εξειδικευμένα και ακριβά, πλέον όλο και περισσότεροι κατασκευαστές προσπαθούν να παράγουν ελαστικά «γενικής χρήσης» – κατάλληλα για EVs, υβριδικά και συμβατικά αυτοκίνητα. Αυτά διαθέτουν ενισχυμένα πλαϊνά, μειωμένη αντίσταση κύλισης και χαμηλό θόρυβο, διατηρώντας όμως χαμηλότερη τιμή λόγω μαζικής παραγωγής.

Σύμφωνα με τον Chris Staincliffe της Micheldever, αυτό είναι πιο πρακτικό για τον μέσο καταναλωτή:
«Οι οδηγοί έχουν αρχίσει να ζητούν ‘διπλής χρήσης’ ελαστικά. Είναι πιο οικονομικά και εξυπηρετούν τις ανάγκες της αγοράς, χωρίς να θυσιάζεται η απόδοση.»

Ωστόσο, οι τιμές παραμένουν υψηλότερες. Σε σύγκριση με ένα VW Golf, τα ελαστικά του αντίστοιχου ηλεκτρικού ID.3 κοστίζουν κατά μέσο όρο 55% περισσότερο — κυρίως λόγω μεγαλύτερων διαστάσεων. Στα μοντέλα της BMW η διαφορά φτάνει το 10-13%.

Η εκτίμηση πάντως είναι ότι όσο αυξάνεται η ζήτηση και η παραγωγή, οι τιμές θα αρχίσουν να υποχωρούν. Μέχρι τότε, όμως, οι οδηγοί EV καλούνται να επενδύσουν περισσότερο – όχι μόνο στο ρεύμα, αλλά και στα λάστιχα.