Έπειτα από σχεδόν τρεις δεκαετίες παρουσίας στους ευρωπαϊκούς δρόμους και πίστες, το Honda Civic Type R αποχωρεί από την αγορά της Ευρώπης, υποκλινόμενο με μια περιορισμένη Ultimate Edition, η οποία παρουσιάζεται στο Goodwood Festival of Speed. Η απόφαση έρχεται ως αποτέλεσμα των επερχόμενων αυστηρότερων προτύπων ρύπων, με τα οποία το μοντέλο δεν συμμορφώνεται – και δύσκολα θα μπορούσε να συμμορφωθεί χωρίς να προδώσει τον χαρακτήρα του.
Η Ultimate Edition αποτίνει φόρο τιμής στην ιστορία του Type R, βαμμένη στο κλασικό Championship White, με κόκκινες λωρίδες να υπογραμμίζουν τη σύνδεσή της με το θρυλικό κόκκινο-μαύρο cockpit. Διαθέτει carbon λεπτομέρειες σε μαρσπιέ και κονσόλα, ειδικά σήματα, μοναδικά γραφικά στο κλειδί και φωτισμό puddle lights με το λογότυπο Type R. Παράγονται μόνο 40 αυτοκίνητα παγκοσμίως.
Η αποχώρησή του δεν είναι μεμονωμένη περίπτωση. Τον τελευταίο καιρό βλέπουμε διαδοχικές «απώλειες» στο στρατόπεδο των hot hatches, με το Ford Focus ST και το Hyundai i30 N να αποσύρονται ήδη. Ελάχιστοι έχουν μείνει: VW Golf GTI, Polo GTI, Mini JCW, με τους τέσσερις τροχούς να τείνουν προς την ηλεκτροκίνηση και τους κατασκευαστές να παίζουν πλέον άμυνα απέναντι στα νούμερα των ρύπων.
Η ιστορία του Civic Type R ξεκίνησε το 1997, ως γκρι εισαγωγή από την Ιαπωνία. Η πρώτη επίσημη γενιά στην Ευρώπη ήρθε το 2001, με τον θρυλικό 2.0 VTEC των 197 ίππων, κατασκευασμένη στο Swindon και με χαρακτήρα που απογείωσε τη φήμη του. Ακολούθησε το πιο αμφιλεγόμενο EP3 με την «διαστημική» εμφάνιση, το οποίο παρά το βάρος και την απλή πίσω ανάρτηση, διατηρούσε τη μηχανική αγνότητα.
Η τέταρτη γενιά (2015), με τον πρώτο turbo κινητήρα, έφερε το Type R ξανά στο προσκήνιο, ενώ οι δύο τελευταίες γενιές τελειοποίησαν τη συνταγή. Η σημερινή έκδοση θεωρείται από πολλούς ως το κορυφαίο προσθιοκίνητο sport hatch που έχει υπάρξει, με 329 ίππους από τον 2.0 VTEC Turbo, χειροκίνητο κιβώτιο, και οδηγική απόλαυση που δύσκολα περιγράφεται με αριθμούς.
Ήταν, είναι και θα μείνει ένα αυτοκίνητο-τοτέμ για τους λάτρεις της καθαρής οδήγησης. Και αν πρέπει να φύγει, φεύγει όπως του αξίζει: λευκό, κόκκινο και με θόρυβο.