Audi: «Ο κόσμος δεν θα αφήσει τους πολιτικούς να του λένε τι να οδηγεί»

Η Audi πατά φρένο στα σχέδια για πλήρη ηλεκτροκίνηση, αναγνωρίζοντας ότι η αγορά δεν ακολουθεί με τους ίδιους ρυθμούς. Το μέλλον ίσως είναι ηλεκτρικό — αλλά η μετάβαση δεν θα γίνει με το ζόρι.

Μπορεί η Audi –όπως και σχεδόν κάθε μεγάλος Ευρωπαίος κατασκευαστής– να είχε ανακοινώσει φιλόδοξα σχέδια για πλήρη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση μέχρι το 2033, όμως τώρα κάνει πίσω. Όλο και περισσότεροι στη βιομηχανία αμφισβητούν πια το πόσο ρεαλιστική είναι η εγκατάλειψη των θερμικών κινητήρων μέχρι το 2035, ειδικά υπό τις προϋποθέσεις που θέτει η Ευρωπαϊκή Ένωση.

Ο Jörg Schlagbauer, επικεφαλής του συμβουλίου εργαζομένων της Audi, ήταν απόλυτος: «Δεν πιστεύω ότι οι καταναλωτές θα επιτρέψουν σε πολιτικούς και κατασκευαστές να τους υπαγορεύουν τι να οδηγούν». Με αυτά τα λόγια ξεκαθάρισε ότι η βιασύνη να ποντάρει η Audi αποκλειστικά στα EVs ήταν λάθος — όχι γιατί δεν πιστεύει στο ηλεκτρικό μέλλον, αλλά γιατί ο κόσμος και η αγορά δεν είναι ακόμα έτοιμοι.

Η υποδομή φόρτισης παραμένει ανεπαρκής, το κόστος των ηλεκτρικών δεν έχει φτάσει ακόμα σε πραγματική ισοτιμία με τα θερμικά, και η απαίτηση για πλήρη κατάργηση των κινητήρων εσωτερικής καύσης μέχρι το 2035 δεν φαίνεται πλέον τόσο ρεαλιστική. Ούτε η Mercedes ούτε η BMW πιστεύουν ότι ο δρόμος για το 100% ηλεκτρικό μέλλον είναι γραμμικός ή μονοδιάστατος. Όπως είπε πρόσφατα ο CEO της BMW, Oliver Zipse: «Τα πολιτικά σχέδια πρέπει να συμβαδίζουν με την πραγματικότητα της αγοράς.»

Ακόμα κι αν η Ευρώπη ηγηθεί της ηλεκτρικής μετάβασης, ό,τι αποφασιστεί εκεί θα έχει παγκόσμιες επιπτώσεις. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα επανεξετάσει τον κανονισμό του 2035 μέσα στο 2025, υπό την αυξανόμενη πίεση των αυτοκινητοβιομηχανιών που ζητούν σαφές πλαίσιο για τον σχεδιασμό της επόμενης μέρας.

Η Audi, η Mercedes και η BMW δεν λένε «όχι» στα EVs. Λένε όμως ένα ξεκάθαρο «ναι» στην ευελιξία. Γιατί το μέλλον μπορεί να είναι ηλεκτρικό, αλλά η μετάβαση προς τα εκεί δεν μπορεί να είναι βιαστική, ούτε μονόδρομος.